
برند ژیلت Gillette
برند ژیلت Gillette ، یکی از برترین برندهای محصولات بهداشت شخصی در جهان است. این برند در حال حاضر تحت مالکیت شرکت پروکتر و گمبل (P&G) قرار دارد.
محصولات اصلی این برند، تیغهای اصلاح مو هستند. شرکت Procter & Gamble در حال حاضر مالکیت برند ژیلت را در اختیار دارد. این شرکت برندهای معتبر دیگری همچون اورال-بی، پمپرز، تاید، هداندشولدرز و بسیاری برندهای معتبر محصولات بهداشتی را تحت پوشش دارد.
مرکز اصلی برند ژیلت Gillette در حال حاضر در شهر بوستون ایالت ماساچوست واقع است. این برند تا سال ۲۰۰۵ متعلق به شرکت ژیلت بود.
شرکت ژیلت در سال ۱۹۰۱ توسط کینگ سی.ژیلت (King C.Gillette) تأسیس و در سال ۲۰۰۵ به P&G ملحق شد. برند ژیلت در سالهای فعالیت آنچنان موفق و مشهور شده است که در بسیاری از کشورهای دنیا، کلمهی ژیلت به جای تیغ اصلاح یا خودتراش استفاده میشود.
تاریخچه تأسیس
ایدهی ساخت خودتراشهای ژیلت در تابستانی در سال ۱۸۹۵ به فکر کینگ ژیلت خطور کرد. این تاجر آمریکایی وقتی متوجه کند شدن تیغ اصلاح خود شد، به فکر این افتاد که محصولی ساده با قابلیت جابهجایی و تعویض تیغ تولید کند.
در آن زمان برند Star محصولی مشابه ایدهی ژیلت تولید میکرد؛ اما آن خودتراشها نیز برای تعویض نیاز به نصب دشوار و تیز کردن تیغ داشتند. ایدهای که ژیلت در ذهن خود به تصویر کشید، بخشی شامل دو تیغ موازی بود که روی یک دسته نصب میشد و پس از کند شدن قابل تعویض بود. او در ایدهی خود، ارزان و ساده بودن محصول را نیز لحاظ کرده بود.
ژیلت ۶ سال روی بهبود ایدهی خود کار کرد. اکثر مشاورانی که با او صحبت میکردند، به این ایده امید نداشتند و آن را غیر قابل اجرا میدانستند. در نهایت، کینگ ژیلت در سال ۱۹۰۱ با ویلیام نیکرسون، استاد دانشگاه MIT و مهندس مکانیک باسابقه دیدار کرد و او را برای تولید تیغ خودتراش متقاعد کرد.
نیکرسون فرآیند تولید محصولات را تدوین کرد و ژیلت نیز وظیفهی تأسیس و مدیریت شرکت تولیدی را بر عهده گرفت. در نهایت شرکت American Safety Razor تأسیس شد تا سرمایهی ۵ هزار دلاری مورد نیاز برای تولید محصول تأمین شود. اولین تیغ خودتراش برند ژیلت در سال ۱۹۰۳ تولید شد.
پس از مدتی، نام شرکت به Gillette Razor Company تغییر نام داد و تبلیغ محصولات خود را در اکتبر سال ۱۹۰۳ شروع کرد. اولین تبلیغات برند ژیلت Gillette در مجلهی Systems منتشر شد. این شرکت در سال اول، ۵۱ دستهی تیغ کامل به قیمت هر کدام پنج دلار و ۱۶۸ تیغ اضافه به قیمت یک دلار برای ۲۰ عدد به فروش رساند.
پتنت خودتراش در سال ۱۹۰۴ به نام ژیلت ثبت شد. در این سال، فروش دستههای خودتراش به ۹۰۸۸۴ عدد و تعداد تیغهای به فروش رفته نیز به ۱۲۳۶۴۸ عدد رسید. در سال بعد، شرکت ژیلت که رشد خوبی تجربه کرده بود، به ساختمانی ۶ طبقه در جنوب بوستون منتقل شد. شعار تبلیغاتی ژیلت در آن سالها و پیش از شروع جنگ جهانی اول، بر کیفیت بالای تیغها و توانایی اصلاح با آنها در همهی شرایط تأکید داشت.
در همین زمان، ژیلت به فکر گسترش شرکت خود در کشورهای دیگر افتاد و اولین دفتر خارجی خود را در سال ۱۹۰۵ در لندن تأسیس کرد. در سالهای بعد و تا سال ۱۹۰۹، کارخانههای تولیدی ژیلت در شهرهای پاریس، مونترئال، برلین و لستر و دفترهای مدیریت در فرانسه و هامبورگ آلمان تأسیس شدند. تا سال ۱۹۲۳، حدود ۳۰ درصد از محصولات ژیلت در کارخانههای خارج از آمریکا تولید میشد.
در سال ۱۹۱۰، ژیلت بخشی از سهام خود را به یکی از سرمایهگذاران اصلی شرکت فروخت. جان جویس، فردی بود که در جلسات قبلی مدیریت، سمت ریاست را به ژیلت باخته بود؛ اما در این سال با پرداخت ۹۰۰ هزار دلار، بخشی از سهام ژیلت را خرید و بهنوان معاون اول شرکت منصوب شد.
پس از آن، ژیلت که تنها عنوان مدیریت را داشت، از واحدهای خارجی شرکت دیدن میکرد و جویس وظایف اصلی مدیریت را بر عهده داشت. پس از مرگ جویس در سال ۱۹۱۶، دوست دیرینهی او یعنی ادوارد آلدرد مدیریت شرکت را بر عهده گرفت.
خودتراشهای مدرن
با پایان موقتی چالشهای تصاحب شرکت، تمرکز روی سودآورترین محصول ژیلت یعنی خودتراش افزایش یافت. در سال ۱۹۸۹، سیتم خودتراش Sensor به بازار عرضه شد.
در ساخت این خودتراشهای از لیزر برای قراردادن تیغها روی فنرهای کوچک استفاده شده بود. فنرها باعث میشدند که تیغها به نسبت خمیدگیهای بدن افراد حرکت کنند. توسعهی این سیستم هزینهای ۲۰۰ میلیون دلاری برای ژیلت داشت. هزینهی کمپینهای تبلیغاتی نیز در حدود ۱۰۰ میلیون بود. تیغ سنسور با استقبال بالای مردم روبرو شد و در سال ۱۹۹۲، مدل زنانهی آن با نام لیدی سنسور نیز به بازار عرضه شد. در آن سال، فروش این محصولات به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید.
شروع دههی ۱۹۹۰ با اتفاقات بسیار خوبی برای ژیلت همراه بود. آنها محصولات جدید و پرطرفداری در بخش مراقبتهای دهان و دندان اورال-بی عرضه کردند. مهمتر از همه، برند نوشتافزار پارکر بود که در سال ۱۹۹۳ به قیمت ۴۸۴ میلیون دلار به تصاحب ژیلت درآمد. خرید این برند و ترکیب آن با پیپر مت، ژیلت را به برترین تولیدکنندهی نوشتافزار در جهان تبدیل کرد.
برند ژیلت Gillette در سالهای بعدی محصولات معروف زیادی به بازار عرضه کرد. خودتراش سنسور اکسل، قهوهساز فلیور سلکت با برند براون و مسواک ادونتیج برند اورال-بی، برخی از این محصولات بودند.
عطش برند ژیلت Gillette برای ورود به بازارهای جدید هیچگاه تمامی نداشت. آنها بزرگترین خرید تاریخ خود را در سال ۱۹۹۶ انجام دادند و دوراسل (Duracell)، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتریهای آلکالاین را تصاحب کردند. دوراسل پس از ادغام با ژیلت تبدیل به دومین برند سودآور این شرکت شد.
وضعیت کنونی برند ژیلت
دههی ۲۰۰۰ دههی موفقیتآمیزی برای برند ژیلت نبود. آنها رقابت زیادی با شرکتهای دیگر در بازار باتری و محصولات بهداشتی داشتند و درآمد شرکت نیز کمتر از انتظارات بود. به هر حال ژیلت هنوز هم سهم عمدهای از این بازارها را در اختیار داشت و بخشهای دیگر شرکت از جمله بهداشت دهان و دندان، هنوز سود خوبی داشتند. محصولات جدید سری Mach 3 و شاخهی بانوان آنها با نام ونوس نیز سود خوبی به ژیلت تزریق میکردند.
در نهایت در سال ۲۰۰۵ بود که ادغام ژیلت با شرکت Procter & Gamble انجام شد. از یک اکتبر این سال، شرکت ژیلت بهطور کامل از بین رفت و این برند به مالکیت پروکتر و گمبل درآمد. ادغام ژیلت با پروکتر و گمبل، بزرگترین شرکت تولید محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی را در جهان ایجاد کرد.
محصولات برند ژیلت Gillette را از فروشگاه اینترنتی ای خرید 24 به راحتی میتوانید تهیه کنید .
منبع : https://www.zoomit.ir/brand-story/234195-gillette-brand-history/